Az EcoFashion projekt

2023 szeptember 21 - schn

Az EcoFashion projektünk célja, hogy felhívjuk a figyelmet a divatcikkek túlzott fogyasztásának hatásaira, és párbeszédet kezdeményezzünk a fenntarthatósági kérdésekről a divatiparban. Mivel a divat nagyon jó kommunikációs felület és csatorna a fenntarthatóság fogalmának megismertetésére kifejezetten a fiatal generáció körében. Egy komplex programot valósítottunk meg, amely egy tudományos kutatást is tartalmazott a Visegrádi Négyek Országában.

designer-menedzser.png

A vizsgálatunkban részt vevő személyek azt állították, hogy a divatról és az iparági gyakorlatokról elsősorban a közösségi médiából - különösen az Instagramról és a TikTokról - tájékozódnak. Különböző influenszereket követnek, például a Fashion Revolution profilját, de a témán belül valós tartalmat megosztó véleményvezéreket is.

És Te hogy vásárolsz? Mielőtt döntenél, miként szerzed be az információkat egy adott divatmárkáról?

Izgatottan várod a vásárlást és a színes ruhaállványok véget nem érő sorait? Vadászol az új kollekciókra, megtapintod a különböző anyagokat, élvezed a ruhák kombinálását, miközben mindet felpróbálsz, elképzeled, hol viselnéd őket... egy partyn…egy randin…iskolában…vagy a kutyát sétáltatva?

Vagy azon emberek csoportjába tartozol, akik idegesek lesznek, amikor besétálnak egy bevásárlóközpontba? A mesterséges fehér világítástól, a torzított tükrű öltözőktől, melyben meglepően karcsúnak látod magad, és elriaszt a halomban álló árucikket látványa?

Vizsgálatunkból kiderült, hogy a válaszadók egyetértenek azzal, hogy a vásárlás után örömérzetet önti el őket, de úgy tűnik, hogy maga a vásárlá aktusa többségük számára kevésbé kedvelt tevékenység. Válaszadóink elég aprólékosan átgondolták, hogy a vásárlás mögött tényleges szükséglet áll-e; a puszta birtoklási vágy nem volt elég.

Tehát, amikor a kezedbe veszel egy ruhadarabot... mielőtt megveszed.

Mire gondolsz?

Szánj pár másodpercet arra, hogy megfigyeld a benned zajló értékelési folyamatot.

Válaszadóink leginkább az anyagminőség és a termék ára alapján választanak ruhát. Ami a fenntartható divat esetében sarkalatos kérdés, ahol az árak valamivel magasabbak, mivel a fenntartható és tisztességes módon készült anyagok természetesen drágábbak, mint a fast fashion márkák által készített anyagok.

Egy fenntartható ruhadarab megvásárlása egyfajta befektetés, ahol támogatjuk a környezetet, a helyi termelőket, és (remélhetőleg!) egy hosszú élettartamú ruhadarabot kapunk, amely hosszú éveken át tetszeni fog nekünk. Kutatásunk résztvevőink 90%-a továbbá úgy érzi, hogy a ruhájukkal ki kell fejezniük a napi hangulatukat, szubkulturális preferenciáikat vagy attitűdjüket. Mindezt úgy, hogy közben eredetinek is érezzék magukat. 95%-uk nem akar beolvadni a tömegbe. Egy társadalmi csoportba akarnak tartozni, de a maguk módján, saját stílussal, ami segít nekik megtalálni, hogy kik is ők valójában ebben a gyorsan változó világban. Úgy tűnik, a ruhák segíthetnek erősíteni az önbecsülésüket, javíthatják az önbizalmunkat, és támogathatnak minket azokon a napokon, amikor arra szükségünk van.

Érezted már úgy, hogy a ruháid erősítenek? Érezted már úgy, hogy szükséged van bizonyos színekre vagy darabokra, mert aznap szükséged volt rá? Akkor üdvözöllek a klubban!

Gyors kontra lassú. Kihasználó kontra fenntartható. Olcsó kontra befektetés.

Vajon van-e híd e két világ között?

Képzeljünk el egy olyan világot, ahol minden divat fenntarthatóan, helyben, lassan készül, sokáig hordjuk, és új kollekciók évente egyszer készülnek.

Vagy egy olyan világot, ahol a gyorsaság és az állandó változás irányába megyünk. A divatipar exponenciálisan növekszik. Olcsóbb, gyorsabb, elérhetőbb. Még több! embertelen munkakörülmények. Hulladék. Gyermekmunka. Mérgező vegyi anyagok mind az emberre, mind Földünkre.

Vajon tudunk-e változtatni ezen a tendencián?  

Válaszadóinknak különböző véleményük van a divat jövőjéről. Néhányan derűsebbek, mások kevésbé. Legtöbbjük egy olyan utat lát, ahol a fenntarthatóság és a divat összefonódik. De azt állítják, hogy a fogyasztási preferenciáinknak radikálisan meg kellene ehhez változniuk. Mégpedig minél előbb, és minél nagyobb léptékben. Társadalmi szinten.

Ha a gyors divat híve vagy, el tudod képzelni, hogyan lehetne átállni a lassú, fenntartható divatra? Mi lenne számodra a fordulópont? Mikor vagy miért döntenél úgy, hogy többet költenél a helyi, átláthatóan előállított ruhákra?

A kutatásból készült tanulmányt ide kattintva itt találod.

szerző: Szilágyi-Csüllög Mónika, a Fenntartható divatmárka menedzsment képzés szakvezetője 

További információ a szerzőről 

https://www.metropolitan.hu/munkatarsak/szilagyi-csullog-monika

Információ a szakirányú továbbképzésekről

https://www.metropolitan.hu/kurzus/fenntarthato-divatmarka-menedzsment-sztk

süti beállítások módosítása